tiistai 21. joulukuuta 2010


Ostin kaksi vuotta sitten Grunwaldista ihanan ohutta, palttinasidoksista villaa ajatuksena tehdä siitä päällysmekko kesäkuumalle. Koska painoni on seilaillut edestakaisin viimeaikoina päätin tehdä siitä molemmista sivuista nyöritettävä, mikä antaa hiukan painonmuutoksia anteeksi.
En myöskään halua tehdä samaa mekkoa uudestaan ja uudestaan erona ainoastaan koristeet ja koska olen joko tehnyt, aloittanut tai ostanut kankaat 5 vyötärösaumattomaan mekkoon, ajattelin tehdä tästä vyötärösaumallisen. Asiaanhan ei vaikuttanut ollenkaan se, että olen jostain syystä ihastunut laskostukseen. Lisäksi koska aion mekon nimenomaan kuumaa säätä varten, siitä on tulossa hihaton. Löysin vyötärösaumallisen sivusta nyöritettän, mutta pitkähihaisen puvun Dirk Boutsin Passion alttaritaulusta joka on maalattu noin 1455
Koska kuulun niihin hulluihin jotka rakastavat kirjontaa ja mieluummin kirjon kuin ompelen suoraa., ajattelin koristella tämän puvun melko runsaalla kirjonnalla. Aion reunustaa helman ja poikkeuksellisesti vyötärösauman sekä sivut. Mallin aion ottaa The Hours of Catharine of Cleves- manuskriptin (1440) reunoista.
Alan olla kurkkua myöten täynnä sitä, että pitää korjata ratkenneita saumoja, kokeilen siis tällä kertaa napinläpisilkkilankaa (kehrättyä silkkiä) ompelussa. Jos tämä tuottaa kestävämmän tuloksen, saatan siirtyä pelkästään villan ompeluun silkkilangalla. Pidän kyseistä materiaalivalintaa mahdollisena, joskin vähintään epätavallisena. Silkkilangat voi karkeasti jakaa kahteen eriryhmään kehrätyt ja kelatut silkkilangat. Kehrätty silkki tehdään arvokkaammasta kelatun silkkilangan teosta jääneistä lyhyemmistä kuiduista. Sitä pidetään edelleenkin huonoarvoisempana näistä ja kirjallisten lähteiden mukaan asia olisi keskiajalla ollut sama. En kuitenkaan usko, että keskiaikaiset ihmiset olisivat heittäneet niin sanotut jämäkuidut pois, mutta varsinaisesti en saa päähäni mitään löytöä jonka suhteen osattaisiin sanoa, että kyseessä on kehrätty sulkki.
Kirjonnassa aion käyttää Au Ver A Soien Soie Ovalea, joka on kelattua silkkiä (ja josta maksan itseni kipeäksi). Tosiasia kuitenkin on, että en ole törmännyt kuin kelatusta silkistä kirjottuihin keskiaikaisiin töihin, minkä takia en kykene oikeuttamaan omalla kohdalla halvemman kehrätyn silkin käyttöä kirjonnassa.
En, kuten varmaan olet jo arvannut perusta pukua minkään yhden kuvan tai löydön perusteelle. Uskon vakaasti, että ihmiset olivat luovia keskiajallakin, ja kunhan perustan puvun ajan kauneuskäsityksiin ja useaan eri ajan (mieluiten samalle vuosisadalle ajoittuviin) kuviin tai löytöihin, olen minulle tarpeeksi vakaalla autenttisuuspohjalla. Tämä lähestymistapa antaa omalle tyylille ja mielikuvitukselle laajemman vapauden, mutta ei kuitenkaan hylkää arvostamaani historiallisuutta täysin.

Olen leikannut kankaat ja laskostanut hameen yläosan. Lisäksi olen luonnostellut kirjontamallit. Seuraavaksi ompelen hameen yläosaan kiinni ja rupean kirjomaan. Lisään luonnoksia ja kaavat kun ehdin saamaan ne sähköiseen muotoon. Samoin ehkä edistymiskuvia jos saan niitä otettua.

(Viimeinen kuva on yksityiskohta Robert Campin Virgin and Child before a Firescreen maalauksesta, joka ajoittuu noin 1425-1430)

Ei kommentteja: